Zastosowanie i właściwości oleju kokosowego rafinowanego

Warto wiedzieć, że oleje kokosowe rafinowane to produkt, któremu są przypisywane nie tylko cudowne właściwości prozdrowotne, ale również pielęgnacyjne. Należy mieć świadomość, że olej kokosowy rafinowany jest jednym z rodzajów bardzo słynnego oleju otrzymywanego z miąższu orzechów palmy kokosowej. Trzeba podkreślić, że różnica między olejem kokosowym rafinowanym, a nierafinowanym polega na tym, że drugi rodzaj uzyskiwany jest w efekcie tłoczenia na zimno przy jednoczesnym wykorzystaniu mechanicznych procesów.

Olej kokosowy rafinowany do smażenia

Warto wiedzieć, że tłuszcze roślinne, do których należy zaliczyć olej kokosowy są bogate w bardzo cenne dla zdrowia nienasycone kwasy tłuszczowe. Należy zdawać sobie, że w przypadku niewłaściwego przechowywania np. w zbyt dużej temperaturze, tłuszcze mogą ulec procesom jełczenia. Podczas smażenie, gdy temperatura tłuszczu wzrośnie nawet do 200 stopni Celsjusza dojdzie do jego rozpadu na wolne kwasy tłuszczowe, a także glicerol. Trzeba także dodać, że z glicerolu powstaje akroleina, czyli substancja, która jest bardzo szkodliwa dla zdrowia. Przypisywane są jej właściwości rakotwórcze.

Koniecznie należy również zaznaczyć, że ze względu na wspomniane wcześniej reakcje, do smażenia rekomendowane jest wybieranie takich tłuszczy, które będą charakteryzowały się wysokim punktem dymienia. Z kolei punktem dymienia określana jest najniższa temperatura, przy której ogrzewany olej będzie się rozpadał na wolne kwasy tłuszczowe. Należy do nich zaliczyć olej kokosowy rafinowany, którego punkt dymienia oscyluje od 180 do 200 st. C.

Olej kokosowy rafinowany a zawartość tłuszczów nasyconych

Należy mieć świadomość, że nie tylko olej kokosowy rafinowany, ale również nierafinowany zawierają w swoim składzie bardzo duże ilości nasyconych kwasów tłuszczowych. Jest ich bowiem aż 92%. Warto również wspomnieć, że zaledwie 8% to charakteryzujące się pozytywnym działaniem dla zdrowia kwasy tłuszczowe nienasycone. Część organizacji zdrowotnych z tego powodu nie zaleca włączenia oleju kokosowego do codziennej diety. Tłumaczy to bowiem faktem, że przez duże zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych może doprowadzić do zwiększenia ryzyka zachorowania np. na choroby sercowo-naczyniowe.

Warto także uwzględnić budowę łańcuchów węglowych w kwasach tłuszczowych. Można bowiem wyróżnić kwasy długołańcuchowe i średniołańcuchowe, którym przypisywane są różne wartości. W omawianym oleju kokosowym występują właśnie łańcuchy o średniej długości. Badania nie są jednak w stanie potwierdzić szkodliwego oddziaływania kwasów średniołańcuchowych na zdrowie człowieka. W przypadku ewentualnych wątpliwości rekomendowane jest skonsultowanie się z lekarzem.

Wood obraz autorstwa freepik - www.freepik.com